Als katholieke school geloven we in de groeikracht van elke leerling, elk personeelslid en al die bij de school betrokken is. We geloven dat ondanks ieders beperkingen elke persoon oneindig beloftevol is. We streven ernaar de talenten van elk kind te ontdekken, te aanvaarden en tot ontplooiing te brengen. Elk kind is uniek, tevens willen we aandacht schenken aan verbondenheid. Niet enkel verbonden met zichzelf (zich bewust worden van eigen gevoelens, gedachten en lichaam) maar ook met de ander, de gemeenschap, de wereld om zich heen en met God. Vanuit deze christelijke inspiratie willen we groeien als katholieke dialoogschool. We staan open voor kinderen met verschillende levensovertuigingen. We kijken met respect en waardering naar andere overtuigingen en geloven in de kracht van diversiteit. We vragen wederzijds respect voor de traditie van onze school.
We willen bijdragen tot de zelfredzaamheid en het welzijn van elk kind. Wij willen dat het kind kennis, vaardigheden en attitudes kan toepassen in het dagelijks leven. Zo krijgt het kind ‘zin in leren, zin in leven’. Passend en met voldoende uitdaging willen we inspelen op de noden en talenten van elk kind. Zo willen we bijdragen aan de ontwikkeling van verschillende competenties die kinderen nodig hebben om efficiënt en goed te functioneren in de samenleving.
Als team hechten we belang aan samenhang tussen de verschillende leerinhouden. Niet enkel binnen een klas maar doorheen de ganse lagere school. We zoeken aan te sluiten bij wat een kind al kent / kan / ervaart en daarbij rekening te houden met specifieke kenmerken van de leerlingengroep, de talenten en noden van elk kind.
Om ons aanbod te kunnen realiseren baseren we ons op:
Een positief en veilig leerklimaat: fouten maken mag want is eigen aan het leren, we groeien door vallen en opstaan;
Exploratie en belevend leren: de werkelijkheid opzoeken buiten en in de klas, we willen aansluiten bij de ervaringswereld van het kind, we willen inzetten op betekenisvol leren;
Rijke ondersteuning en interactie: leren gebeurt van en met elkaar, een sterke interactie tussen kinderen en leerkrachten en kinderen onderling zorgt ervoor dat het kind inzicht krijgt in de effectiviteit van eigen en andermans leerstrategieën;
Begeleidende leerkrachtstijl: we willen de kinderen vaardig maken in het ontwikkelen van leerstrategieën en hen leren reflecteren over hun eigen leerproces.
Bij het evalueren willen we niet enkel rekening houden met het eindresultaat maar hechten we belang aan de vorderingen die het kind maakt.
We geloven in de kracht van ons team: samenwerken en inzetten op de uiteenlopende competenties van de teamleden draagt bij tot een krachtige leeromgeving waardoor kinderen zich goed voelen op school.
We willen elk kind gelijke onderwijskansen bieden. Daarbij wordt gezocht naar geschikte onderwijsmiddelen en effectieve werk- en organisatievormen waarbij ook gedifferentieerd wordt binnen de klasgroep maar voor sommige kinderen is deze brede basiszorg onvoldoende . In samenspraak met ouders, klasleerkracht, zorgteam en externe organisaties wordt de aanpak afgestemd op deze specifieke onderwijsbehoeften van het kind. Zo wordt een individueel handelingsplan opgesteld waarbij het team steeds afweegt welke redelijke aanpassingen haalbaar zijn, rekening houdend met de draagkracht en de planlast. Als het zorgaanbod en de externe ondersteuning geen antwoord bieden op de onderwijsbehoeften van de leerling, dan is een overstap naar een school op maat aangewezen. Hierbij hechten we veel belang aan communicatie, zowel met het kind, de ouders als met externen.
Als school vormen we een pedagogische gemeenschap waarin we met velen doelgericht samenwerken waarbij iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd kan voelen. Het is van belang eenzelfde duidelijke visie voor ogen te hebben. Samen staan we sterk! Dit weerspiegelt zich in onze teamkracht maar ook in de samenwerking met schoolbestuur, ouders, andere onderwijsondersteuners en de verbondenheid met de plaatselijke gemeenschap.
Als dialoogschool willen we in communicatie treden, reflecteren over onze werking en de nodige zorg besteden aan vernieuwingen opdat leren en leven op onze school zo boeiend en uitdagend mogelijk verloopt. We maken blijvend werk van de professionalisering van ons team waarbij we leren van elkaar en onze schoolinterne expertise verruimen door beroep te doen op de pedagogische begeleiding of op het aanbod van nascholingscentra.